E-Öğrenme Teknolojileri ve Medya

Medya, e-öğrenmedeki en küçük birim olduğundan doğru seçilmesi hedefe ulaşmada büyük önem arz eder. Bir e-öğrenme ortamı hazırlarken "Hangi aracı kullanmalıyım?" sorusu çok önemlidir. Çünkü bu sorunun cevabı işlenecek konuya veya derse göre değişebilir. Ayrıca tüm ihtiyaçlarımızı karşılayabilecek tek bir araç da yoktur. Bu yüzden seçtiğimiz araçları harmanlayıp kullanmamız gerekir. Dolayısıyla en iyi tercihi yapabilmek için bu araçları detaylıca bilmemiz gerekir.

Şimdi bu araçlardan bahsedelim.



  • E-Kitap , E-Rehber, E-Dergi, E-Gazete ve E-Bülten
  • Radyo ve Televizyon Desteği
  • Çoklu Ortam Uygulamaları
  • Akışkan Ses
  • Akışkan Video
  • İtme Teknolojiler
  • Hızlı İleti Sistemi
  • Sesli ve Görüntülü Sohbet
  • Google+ Hangout / Skype
  • Öğrenme Nesneleri
  • Cep bilgisayarı ve Kablosuz Teknolojiler





1- E-Kitap , E-Rehber, E-Dergi, E-Gazete ve E-Bülten

E- Kitap: Hazırlaması, erişimi ve kullanımı en kolay materyal olduğu için sıkça tercih edilir.

E- Rehber: Konu hakkında yönergeler veya dersin amaçları, eğitmenle nasıl iletişim kurulacağına dair bilgiler yer alır.

E-Dergi, E-Gazete ve E-Bülten: Özellikle güncel kaynaklar başta olmak üzere, makaleler, faydalı görülen denemeler vs. konuyla ilgili yayınlar paylaşılır.







2- Radyo ve Televizyon Desteği

Radyo ve TV tek yönlü olmasına rağmen öğreticidir, ve öğrenciler tarafından da tercih edilmektedir. Ayrıca her öğrencinin internete erişim sağlayamadığını düşündüğümüzde her evde iyi - kötü bir televizyonun bulunduğunu bilmeliyiz.
Radyo mobil olduğu için tercih edilmektedir.





3- Çoklu Ortam Uygulamaları
Multimedya, metinle grafik, ses, animasyon gibi içeriklerin bilgisayar ortamında bir araya gelmesinden oluşur.






4- Akışkan Ses 
Önceden kaydedilmiş ses dosyalarıdır. Bu seslerin içerikleri: Ders içerikleri, öğrenci projeleri vb. şeklinde olabilir.






5- Akışkan Video
Eğitim amacıyla kullanıldığında hepimizin aklına özellikle üniversite sınavlarına hazırlık döneminde sıkça karşılaştığımız "konuşan kafa" olarak isimlendirilen eğitmenler gelir.
Bu uygulamalar tek başına kullanıldığında yetersizdir. Sadece görselliğin fazla olduğu konuların öğretiminde kullanılabilir.






6-İtme Teknolojiler
Kanallar ve bilgisayarlar arasında isteğe bağlı olarak uyarlanabilen iletişim yollarıdır.
Browser'daki Favoriler / Sık Kullanılanlar' a benzer fakat bu daha fazla özellik içerir.






7- Hızlı İleti Sistemi
Metin tabanlı sohbet sistemidir. Sisteme önceden giriş yapmış kişiler, yeni katılan kişileri görebilmektedir.
Bu uygulamayla genelde dosya ekleri veya linkler gönderilmektedir.
Birebir dosya paylaşımına da olanak sağlamaktadır.
Hepimizin çocuklukta / ergenlikte sıkça kullandığı MSN Messenger da bu uygulamaya örnek programlardandır.




E-Öğrenme ve Ağ Yapıları

  • Küçük (LAN)
  • Geniş (WAN)
  • Global (Internet)
  • Intranet - Extranet






Beyaz tahta

İnternet üzerinden ses iletimi ve grafik arayüzün bir arada kullanıldığı, eş zamanlı bir ortamdır. Öğrenci hem eğitmeni hem de ders içeriğini aynı ekranda görebilmektedir.




Sanal Sınıf Uygulamaları

Elektronik Seçmeli Ders alan arkadaşlarımın da bildiği üzere, bu uygulamalar, bir eğitmenin geleneksel eğitimde yaptığı dersi internet üzerinden yapmasına olanak sağlayan uygulamalardır.
Öğrenci hem eğitmeni hem ders içeriğini hem de sınıftaki diğer öğrencileri görebilir, aynı zamanda sohbet bölümünde eğitmenine aklına takılan soru varsa sorabilir.







Medya ve Teknoloji Seçim Süreci



Medya seçerken dikkat edilmesi gereken faktörlerden oluşan bir öneri : "ACTIONS"




(Access and Flexibility) Erişim ve Esneklik

Teknolojinin ne kadar esnek ve ne kadar erişilebilir olduğunu sorusuna yanıt arar.

(Cost) Maliyet

Teknolojinin maliyeti, her öğrenci için ayrıca maliyeti nedir, bu sorulara yanıt arar.

(Teaching and Learning) Öğretme ve Öğrenme:

Öğretimde kullanılacak yöntem ve tekniklerin hangisi olduğunu ve buna en uygun teknolojinin hangisi olduğunu sorgular.

(Interactivity and user-friendliness) Etkileşim ve Kullanıcı Dostu

Verilecek medyada etkileşimin tek yönlü mü yoksa çift yönlü mü olduğunu sorgular.

(Organizational Issues) Organizasyon:

 Bu teknolojiyi kullanmak için organizasyonda bir değişiklik yapmak gerekiyor mu? sorusuna yanıt arar.

(Novelty) Açıklık

Teknolojinin verimliliğini ve maliyet - verimlilik sorgusunu yapar.

(Speed) Hız:

 Bu teknoloji kullanıldığında ders içeriğinin uyarlanma hızı ne olacak? sorusuna yanıt arar.






Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Öğrenme için Öğretim ve İçerik Yönetim Sistemleri

e- Öğrenme'de Yaklaşım ve Kuramlar

E-Öğrenme için Ders Tasarımı ve Yönetimi