E-Öğrenme için Ders Tasarımı ve Yönetimi


E-Öğrenme için Ders Tasarımı ve Yönetimi


E-öğrenme yöntemini kullanarak ders veren her kurumda tamamlanması gereken basamakları inceleyelim:

1. adım: Öncelikle dersin içeriğini ve kapsamını belirlenmelidir, daha sonra bu dersin hedeflerine ve öğrencilere uygun olan öğretim yöntem ve tekniklerini belirlemelidir. (Öğrencilere hangi yöntemle öğrenmek istersiniz gibi anketler de yapılabilir)
2. adımda içerik hazırlanmalı ve etkileşimin nasıl sağlanacağı planlanmalıdır. İçeriğin hangi yöntemle verileceğinin belirlenmesi de önemli bir faktördür. (Yalnızca metin, metin + video vs.)
3. adımda ise değerlendirmelerin nasıl ve ne zaman olacağı belirlenmelidir.




Öğretim Tasarımı Yaklaşımları


1- ADDIE Modeli


Analysis (Analiz)                          
Design (Tasarım)                         
Development (Geliştirme)            
Implementation (Uygulama)        
Evaluation (Değerlendirme)        
  





2- ASSURE Modeli


ADDIE Modelinin daha detaylı versiyonudur diyebiliriz.



2-ASSURE Modeli ile ilgili görsel sonucu




Öğretim Tasarım Sistemlerinin Kuralları


  1. İyi bir öğretim sisteminin bileşenleri öğrenci, içerik, yöntem, kullanılan materyal ve teknoloji bileşenleri uyum ve etkileşim içerisinde olmalıdır.
  2. Öğretim sistemi sürekli olarak değerlendirilmeli, eksik yönlerin geliştirilmeli ve güncellenmelidir. Böylece sisteme sürdürülebilirlik ve güncellik özellikleri kazandırılır.


Planlama Sürecinin Bileşenleri 
  • Öğrenciler
  • İçerik
  • Öğrenme Ortamları
  • Öğretim Yaklaşımları ve Medya



Bileşen 1 - Öğrenciler:
Öğrencileri tanımak ve bilgi, beceri ve ilgi yönlerinin analizi önemli rol oynar.


Bileşen 2 - İçerik:
Öncelikle hedefleri belirlemek ve bu doğrultuda ders içeriğini planlamak gerekir. Hedef - içerik uyumsuzluğu başarısızlığı da beraberinde getirecektir. Oluşturulan ders izlencesi / planı, öğrencinin hangi konuları öğreneceğini bilmesi ve isterse bildiği konuları atlayıp bilmediklerinden başlaması adına ve öğrencinin de kendine plan yapmasına olanak sağlamak adına eksiksiz şekilde dersler başlamadan önce öğrenciye sunulmalıdır.


Bileşen 3 - Öğretim Teknolojileri ve Medya:
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, içeriğe en uygun medyanın seçilmesi ve buna en uygun yaklaşım belirlenmeli.
İçeriğin kolay anlaşılabilmesi ve monoton olmaması adına bol görsel, video, animasyon kullanımı önemlidir.


Bileşen 4 - Öğrenme Ortamı
Planlama yaparken eldeki kaynaklar ve imkanlar göz önüne alınmalıdır. 
Öğretim sürecinde öğrencinin sorunla karşılaşma olasılığını en aza indirmek ve karşılaşılan sorunlarda çözüme en hızlı şekilde ulaştırmak esas alınmalıdır.







Web Tabanlı Tasarımda Modeller

  1. Doğrusal tasarlanmış öğretim
  2. Dallandırarak-tasarlanmış öğretim
  3. Hiper-içerik olarak tasarlanmış öğretim
  4. Öğrenci yönlendirmeli tasarım





1- Doğrusal Tasarlanmış Öğretim

İçerik modüllere ayrılmıştır, ilk modülden başlamak zorunludur. İlk modülde önce konu öğretilir daha sonra konu testi yapılır, daha sonra 2. konu ve 2.test diye devam ederek her konudan sonra test yapılır. En son final sınavı yapılır, eğer öğrenci bu sınavdan geçer not alırsa diğer modüle geçmeye hak kazanır, geçer not alamazsa konu 1'e yönlendirerek konu tekrarı yapması ve eksiklerini gidermesi sağlanır.













2- Dallandırarak Tasarlanmış Öğretim

Konu işlenir ve değerlendirilmesi yapılır. Öğrenci bu değerlendirmeden aldığı nota göre yönlendirilir. Örneğin değerlendirmeyi yüksek puanla tamamladıysa yalnızca konuları sırayla işleyebilir fakat düşük aldıysa belli değerlendirmelerden geçmek zorundadır.












3- Hiper içerik olarak tasarlanmış öğretim

Modüller arası hiyerarşi vardır, yani öğrenci, ilk modülden başlayıp sırayla gitmek zorundadır. Modüller içerisindeki konular arasında geçiş serbesttir.














4- Öğrenci-yönlendirmeli tasarım

Modüller arası veya konular arası hiyerarşi yoktur, öğrenci kendi yeterliliğine ve isteğine göre hangi modül / konudan başlayacağına kendi karar verir.









E-İçerik Türleri


Bir e-ders kapsamında mutlaka olması gereken e-içerik türleri:

  • Ders izlencesi
  • Öğrenim kazanımları
  • Özet
  • Ders notları 
  • Ders sunusu
  • Görsel-işitsel öğretim materyalleri
  • Sıkça sorulan sorular
  • Ödevler
  • Quizler / ara sınavlar

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Öğrenme için Öğretim ve İçerik Yönetim Sistemleri

e- Öğrenme'de Yaklaşım ve Kuramlar